Copiii răi. Copiii problemă. Bătăușii. Deși în esență este sănătos să considerăm că nu există copii răi, ci doar comportamente greșite, uneori această răutate depășește stadiu de problemă copilărească.
Bullying-ul este un comportament repetat și intenționat prin care agresorul își intimidează, rănește sau persecută victima verbal, emoțional și/sau fizic.
Este grav? Da, este. Repercursiunile pe termen lung pot fi grave. Un copil care este supus bullying-ului acumulează o cantitate mare de stres, poate dezvolta anxietăți, iar pe termen lung încrederea și respectul față de propria persoană pot avea mult de suferit.
Acest tip de comportament a existat întotdeauna. Chiar dacă atunci când eram noi copii nu cunoșteam fenomenul, el exista. Uitându-ne în spate, observăm cum și la noi la școală, la liceu sau în gașca de copii de la bloc a existat acel puști care submina orice limită a bunului simț, care își alegea victime, le eticheta, tachina, batjocorea.
Odată cu utilizarea la scară largă a rețelelor de socializare, un comportament necorespunzător între copii poate apărea și în afara orelor de școală prin mesaje și postări pe social media. Aceste schimburi, cunoscute sub numele de cyberbullying, pot fi deosebit de dureroase și agresive, iar efectele lor nocive sunt adesea readuse la școală a doua zi.
Efecte ale bullying-ului
Copiii sunt diferiți și este foarte posibil să prezinte comportamente diferite în timpul sau după episoadele de intimidare venite din partea unui coleg. Trebuie menționat că intimidarea poate fi continuă pentru perioade lungi de timp înainte ca victima să solicite ajutor. Efectele bullying-ului asupra victimei pot avea implicații negative pe termen scurt, mediu și lung și pot afecta sănătate fizică, socială, emoțională, academică și psihică. Cel mai adesea, ei vor experimenta:
- Depresie și anxietate, sentimente accentuate de tristețe și singurătate, probleme cu somnul, schimbări în obiceiurile alimentare, pierderea interesului pentru activități de care se bucura anterior. Aceste probleme pot persista până la vârsta adultă.
- Probleme de sănătate (simptome psihosomatice: durerile de cap, durerile de cap, durerile musculare, alte afectiuni fizice fără cauza medicinală cunoscută).
- Scăderea performanțelor școlare, până la refuzul de a mai merge la școală (sau în mediul în care se produce bullying-ul).
- Dificultate pentru a stabili relații de relații de prietenie.
- Stres post traumatic
Semnale de alarma
Ești părinte. Dacă observi modificări în stare de spirit a copilului tău sau dacă descoperi semne vizibile pe corp, încearcă să găsești cauza pentru a putea detecta dacă este sau nu vorba de un caz de bullying.
Între semnele de alarmă se numără unul sau mai multe simptome:
- Modificări ale somnului și alimentației.
- Episoade frecvente de plâns sau furie.
- Modificări ale dispoziției.
- Se simte rău dimineața.
- Devine retras sau începe să bâlbâie.
- Refuză să vorbească despre ceea ce este greșit.
- „Pierde” în mod continuu bani sau începe să fure.
- Are vânătăi inexplicabile, tăieturi, zgârieturi.
- Vine acasă cu obiecte sau haine deteriorate.
- Nu vrea să meargă la școală.
- Își schimbă traseul spre școală sau se tem de mersul la școală.
- Notele încep să scadă.
Ce poți face? Cea mai bună armă? Prevenția!
Într-o societate echilibrată, școala ar purta o mare responsabilitate în prevenirea și stoparea bullying-ului. Din păcate, la acest moment sistemul școlar rămâne repetent în mai multe privințe. Și totuși, cum procedăm? Iată câteva idei pe care le poți exersa împreuna cu copilul tău.
Creați o listă de răspunsuri
Exersați fraze pe care copilul le poate folosi pentru a spune cuiva să înceteze comportamentul de intimidare. Acestea ar trebui să fie simple și directe, de tipul: „Lasă-mă în pace”. “Încetează!” „Nu e ok ce faci!”
Creați scenarii de tipul „Ce faci dacă…?”
Jocul de roluri este o modalitate bună prin care copilul poate învăța cum să facă față provocărilor. În timpul jocului, învăță-l să vorbească cu o voce puternică, fermă, să aibă încredere în el. Schimbați scenariile folosind situații și răspunsuri diferite până când copilul se simte stăpân pe sine în tratarea situațiilor supărătoare.
Folosiți limbajul corpului
Începând cu vârsta de 3 ani, copilul este pregătit să învețe trucuri care îl vor ajuta să țină piept tentativelor de intimidare. Îndeamnă-l să își concentreze atenția asupra culorii ochilor copilului abuzator (mai exact să mențină un contact vizual permanent). Acest lucru îl va face să țină capul sus, să arate încredere, ceea ce va descuraja comportamentul de bully.
De asemenea, jocul fețelor este extrem de util în aceste situații. De mici, copiii învață să mimeze expresii faciale pentru tristețe, fericire, plans etc. Învață-l pe copil să simuleze încrederea/curajul ca expresie facială și îndeamnă-l să o folosească atunci cand se află în situații deranjante.
Comunică! Comunică! Comunică!
Comunicarea este esențială pentru prevenirea oricăror probleme. Întreabă-ți copilul în fiecare zi despre cum a fost la școală, observă dacă evită subiecte sau dacă își schimbă starea de spirit. Dacă observi anomalii, ia legătura cu persoana responsabilă (fie ca e vorba de educator, învățător, diriginte).
Pentru eliminarea cu succes a stresului copilului, sportul în aer liber ocupă o poziție fruntașă. Indiferent de anotimp, cateva zeci de minute petrecute afară pot avea efecte pozitive importante asupra stării celui mic. Noi recomandăm cu drag mersul pe bicicletă, plimbările cu rolele, cu trotineta, iar iarna săniușul și patinajul.